درباره آموزش از راه دور

       موسسه آموزش از راه دور وزارت آمـوزش و پـرورش به مـنظور اجـرای آموزش های غیر حضوری و نیمه حضوری تشکیل گردید بر اساس اساسنامه موسسه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش های غیر حضوری و نیمه حضوری آن دسته از آموزش هایی هستند که بر اساس برنامه های مصوب وزارت آموزش و پرورش برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره آموزش متوسطه و دوره راهنمایی تحصیلی و دوره پیش دانشگاهی با تأکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری یا شنیداری و کاهش ساعات حضوری در کلاس های درسی بر حسب موضوع دروس انجام می پذیرد . 
      هدف موسسه آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش برنامه ریزی آموزش و پرورش برای اجرای آموزشهای از راه دور بر اساس مقررات و ضوابط آموزش و پرورش می باشد ، موسسه مراکز آموزش از راه دور را در داخل و خارج کشور راه اندازی کرده است  مراکز داخل کشور خدمات آموزش از راه دور را از طریق کتاب های درسی خود آموز ، رسانه های آموزشی از جمله نرم افزار های آموزشی ، کتاب های درسی خودآموز ، کلاس های رفع اشکال و هدایت آموزشی و برگزاری ارزشیابی های  مستمر ارائه می نماید و مراکز خارج از کشور خدمات آموزشی را علاوه بر موارد فوق ، از طریق اینترنت و کلاس های بر خط  به دانش آموزان خارج از کشور ارائه می نماید.
 
بطور کلی دانش آموزان مراکز آموزش از راه دور در یکی از گروه های زیر قرار دارند :

1 - افرادی که در سن مدرسه قرار دارند  و دارای شرایط ادامه تحصیل درروزانه می باشند ، شامل : 
 معلولیت جسمی و بیماری های خاص وصعب العلاج،
عدم دسترسی به رشته مورد نظر،
دسترسی نداشتن به مدارس روزانه،
 بر عهده داشتن سرپرستی خانواده
 و مشکلات بسیار دیگر
2 - بزرگسالان: افرادی که شرایط ادامه تحصیل در روزانه را ندارند ولی می خواهند به تحصیل خود ادامه دهند. مثلا به منظور کسب دیپلم برای ارتقا شغلی ومانند آن .


شرایط عمومی ثبت نام
1-    ثبت نام از دانش آموزان روزانه ـ بزرگسالان ـ داوطلب آزاد .
2-   کسانی که شاغل هستند وفرصت کافی برای حضور در کلاس را ندارند .
3-    کلیه بازماندگان از تحصیل درهر سنی بدون محدودیت های فردی ، اجتماعی ، جغرافیایی  و زمانی .
4-    کسانی که سرپرستی  خانواده خود را بر عهده دارند وبا وجود داشتن شرایط ادامه تحصیل در روزانه ، امکان شرکت در کلاس درس برایشان وجود ندارد به صورت رایگان خواهد بود .
5-    کسانی که به دلیل دسترسی نداشتند به واحد آموزشی ، دوری راه یا نبوده رشته تحصیل در محل سکونت ،... از تحصیل بازمانده اند به صورت رایگان خواهد بود .
6-   کسانی که به دلیل معلولیت ویا مشکلات جسمی قادر به ادامه تحصیل درروزانه نبوده ا ند ، برای اینان رایگان خواهد بود.
7-   عزیزانی که به خاطر بیماری خاص ویا صعب العلاج درمنزل یا بیمارستان بستری هستند وعلی رغم داشتن شرایط ثبت نام در روزانه از تحصیل بازمانده اند ، رایگان خواهد بود .
7-  حداقل سن برای دوره راهنما یی 15 سال می باشد که در موارد خاص داشتن کمتر از 15 سال ، با رعایت سایر شرایط وضوابط بلامانع است
8 -  دانش آموزانی که شرط سنی یا شرط معدل ورود به مراکز پیش دانشگاهی روزانه را بدست نیاورده اند،می توانند در مراکز آموزش از راه دور ثبت نام و ادامه تحصیل دهند.
9 - اتباع خارجی و فرزاندان آن ها در صورت ارائه مجوز اقامت معتبر،دفترچه پناهندگی و یا سایر مدارکی که توسط مراجع ذیربط صادر شده و دارای تاریخ اعتبار باشد بلامانع است.


مزایای کلی آموزش از راه دور
1- آموزش به صورت نیمه حضوری – غیر حضوری با کاهش ساعت حضور در کلاس خواهد بود.
2- آموزش بدون حضور درکلاس درس در محل کار یا منزل یا هرجا که مقدور باشد می تواند از طریق CD- مکاتبه ای-ارئه کتاب خودآموز- کمک آموزشی، بروشور، جزوه ، استفاده از برنامه ی شبکه تلوزیونی آموزش – رایانه ای – نوار ویدئویی- گروه همدرس – تحقیق – باشد.
3- محور آموزش خود دانش آموز می باشد، یعنی دانش آموز محوری، خود یاد گیری،خود پژوهی وخود ارزیابی است که اساس فعالیت می باشد.
4- روش ها و فناوری های نوین بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و روش های آموزشی متنوع تر هستند تا با سلیقه های گوناگون و شرایط متناوب دانش آموز بتواند از این فرصت دوم تحصیلی استفاده نماید.
5- آموزش از راه دور دارای انعطاف است. دانش آموزانی که مشکل وقت دارند واگر دسترسی به مدارس عادی مشکل آفرین است و ...  آموزش از راه دور خود را  با شرایط فراگیران وفق میدهند.
6- درآموزش از راه دور ارزشیابی های پایانی دقیق و استاندارد هستند و مطابق ضوابط وزارت آموزش و پرورش بر گذار می گردد و مدرک تحصیلی رسمی و معتبر ارائه میشود.
7 - کلاس های رفع اشکال تشکیل می شود.


روش های ارائه آموزش در مراکز آموزش از راه دور


 الف- تشکیل کلاس های هدایت آموزشی به صورت حضوری (کلاس های رفع اشکال)

1- ارائه برنامه زمان بندی شده ، تشکیل کلاس های هدایت آموزشی یا رفع اشکال درطول سال یا نیمسال تحصیلی یا دوره تابستانی (در صورت نیاز و تقاضا).
2- آموختن مهارت  خودآموزی.
3- تعیین جدول زمان بندی و بوجه بندی کتاب.
4- ارائه نکات کلیدی درس در قالب جزوه و تعیین تکالیف فردی - گروهی.
5- انجام امتحانات کوتاه مدت.
6- ارائه برنامه امتحانات پایان دوره .
7- کاهش میزان حضور دانش آموز در کلاس.
8- ایجاد رابطه تعاملی (همکاری) بین دانش آموزان.
9- ایجاد انگیزه برای مطالعه و حل تمرین .
10- حل سوالات امتحانی سال های قبل
.
ب-ارائه نرم افزار های متنوع آموزشی (حضوری – غیر حضوری)
 
ج-ارائه خدمات راهنمایی ومشاوره مستمر(حضوری-غیر حضوری)
1- بررسی فعالیت های آموزشی.
2- ارزیابی از میزان حضور فعال دانش آموز در کلاسهای هدایت آموزشی.
3- بررسی میزان ارتباط دانش آموز با پایگاه نرم افزاری.
4- بررسی میزان مشارکت دانش آموز در ارزشیابی های مستمر و ارائه ارزیابی از نتایج آن به صورت کتبی یا حضوری.
5-  همکاری مشاور و معلم.
6- هدایت دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی متناسب با توانایی ها و استعدادهای وی و امکانات موجود
.
د-برگزاری ارزشیابی مستمر (حضوری – غیر حضوری)
ارزشیابی های مستمر در این مرکز می تواند به روش زیر انجام گیرد:
1- برگزاری آزمون های کتبی، شفاهی وعملی (به صورت حضوری و غیر حضوری)
2- ارائه تکالیف فردی یا گروهی .
3- برگزاری آزمون با برنامه هماهنگ.
4- انجام تحقیق یا تهیه مقاله های مرتبط با موضوع درس – کار دستی،....
5- ازهردانش آموز ودر هر درس در یک دورهزمانی مشخص(حداقل هر 3 هفته یکبار) انجام ارزشیابی مستمروجود دارد.
6- تشکیل گروه های مطالعاتی همدرس.