آیین نامه ها و مدارک آموزشی


اساسنامه مؤسسه آموزش از راه دور
( با اصلاحیه جلسه شماره 537 مورخ 15/2/ 1383 و جلسه 571 مورخ 10/8/84شورای عالی انقلاب فرهنگی )
فصل اول : کلیات
ماده 1 - به منظور اجرای آموزشهای غیر حضوری و نیمه حضوری مؤسسه آموزش از راه دور که از این پس در این اساسنامه به اختصار مؤسسه نامیده می شود تشکیل و بر اساس مفاد این اساسنامه اداره می شود.
ماده 2- تعریف : آموزش غیر حضوری و نیمه حضوری که از این پس در این اساسنامه آموزش از راه دور نامیده می شود عبارت از آن دسته آموزشهایی است که بر اساس برنامه های مصوب وزارت آموزش و پرورش برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره ی آموزش متوسطه و دوره ی راهنمایی تحصیلی* و دوره پیش دانشگاهی** با تاکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری یا شنیداری و کاهش ساعات حضور در کلاسهای درس بر حسب موضوع دروس انجام می پذیرد.
ماده 3- هدف مؤسسه : برنامه ریزی آموزشی و پرورشی برای اجرای آموزشهای از راه دور بر اساس مقررات و ضوابط آموزشی وپرورشی وزارت آموزش و پرورش .
ماده 4- مؤسسه دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است .
ماده 5- مدت مؤسسه نامحدود است.
ماده 6- مرکز مؤسسه در تهران خواهد بود و بر حسب مورد و نیاز نسبت به ایجاد شعب در مرکز استانها و مناطق کشور بر اساس آیین نامه های مصوب اقدام می کند .
تبصره : مؤسسه می تواند برای ارائه خدمت به ایرانیان مقیم خارج از کشور و سایر علاقه منداننمایندگی هایی در خارج از کشور ایجاد نماید.
فصل دوم: ارکان مؤسسه
ماده7- ارکان مؤسسه عبارتند از:
1- شورای مؤسسه 2- رئیس مؤسسه
ماده8- ترکیب شورای مؤسسه
1- وزیرآموزش و پرورش به عنوان رئیس شورای مؤسسه
2- معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش
3- ریاست یا نماینده ی تام الاختیار سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران
4- رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی
آموزشی وزارت آموزش و پرورش
5- رئیس مؤسسه
6- رئیس دانشگاه پیام نور
7-یک نفر کارشناس خبره به انتخاب وزیر آموزش و پرورش
8- معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امور خارجه
9- معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور*
ماده 9- وظایف و اختیارات شورای مؤسسه 1-تعیین وتصویب خط مشی مؤسسه 2- تصویب برنامه های توسعه مؤسسه 3-رسیدگی وتصویب بودجه سالانه مؤسسه وتعیین سهم هریک از منابع مالی 4-رسیدگی وتصویب گزارش سالانه وتراز نامه مؤسسه
5- تصویب ضوابط پذیرش دانش آموزان وتعیین هزینه های سالانه آنها.
6- تصویب خط مشی لازم برای تهیه وانتشار کتب درسی وجزوات کمک آموزشی خود آموز.
7- رسیدگی وتصویب تشکیلات وآیین نامه های مالی اداری واستخدامی مؤسسه.
8- رسیدگی وتصویب شعب یا نمایندگی
های مؤسسه به پیشنهاد رییس مؤسسه. 9-رسیدگی واتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهاد رییس مؤسسه در مورد مشارکت مؤسسه در سرمایه گذاری های موضوع بند 5ماده 10 این اساسنامه.
10- تصویب نحوه واگذاری امور اجرایی مؤسسه به مؤسسات علمی و آموزشی دولتی یا مؤسسات غیرانتفاعی
11- نظارت بر فعالیت های مؤسسه . به استناد اصلاحیه اساسنامه مؤسسه مصوب جلسه شماره537مورخ15/2/83شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه گردیده است.
ماده 10- رییس مؤسسه بالاترین مقام اجرایی ومسؤل اداره وحسن جریان اموروحفظ حقوق واموال مؤسسه می باشد که به پیشنهاد وزیر آموزش وپرورش وتصویب شورای مؤسسه باحکم وزیر آموزش وپرورش با وظایف و اختیارات زیر منصوب می شود.
1- اجرای مصوبات شورای مؤسسه وانجام کلیه امور مؤسسه طبق مقررات این اساسنامه .
2- استخدام، عزل و نصب مدیران وکارکنان برطبق مقررات وبا رعایت بودجه وتشکیلات مصوب.
3- امضاء نامه ها وافتتاح حساب های بانکی ومعرفی امضاهای مجاز صدور اجازه پرداخت درحدود مقررات بارعایت بودجه مصوب.
4- نمایندگی مؤسسه درمقابل اشخاص حقیقی وحقوقی ومراجع ومؤسسات دولتی وغیر دولتی اعم از داخلی وخارجی وحق اقامه دعوی ودفاع درکلیه مراجع باحق انتخاب وکیل با حق توکیل تایک درجه.
5- تنظیم گزارشهای دوره ای از امور جاری ، وضع مالی و اقدامات انجام شده برای تسلیم به شورای مؤسسه .
6- اعطای بخشی از اختیارات و وظایف خود به کارکنان مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات مؤسسه.
7- امضاء اسناد و اوراق بهادار و تعهدات مالی مؤسسه.
تبصره : کلیه چکها و اسناد قرارداد و اوراق تعهدآور با امضاء رئیس مؤسسه یا قائم مقام وی یا کسانی که از جانب رئیس مؤسسه حق امضا دارند و به اتفاق رئیس حسابداری یا جانشین او معتبر خواهد بود.

مصوبه هفتصد و بيست و هشتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش مورخ 25/11/1382دوره پیش دانشگاهی
مقدمه به منظور اجراي برنامه هاي آموزشي و پرورشي دوره پيش دانشگاهي آموزش از راه دور آيين نامه آموزشي دوره ي مذکور به شرح زير است :
فصل اول : کليات ماده 1 ـ دوره ي پيش‌دانشگاهي آموزش از راه دور بمنظور ادامه تحصيل افراد زير بر اساس اهداف هر يک از رشته‌هاي تحصيلي و مطابق با مواد آيين‌نامه در مراکز آموزش از راه دور اجرا مي شود .
الف ـ افرادي که امکان ارائه آموزش‌هاي پيش دانشگاهي روزانه براي آنها وجود ندارد .
ب ـ افرادي که به دليل وجود شرايط خاص امکان استفاده از آموزش هاي روزانه را ندارند .
ج ـ دانش آموزاني که به هر دليل واجد شرايط تحصيل در واحد‌هاي آموزشي روزانه نيستند .
فصل دوم : ويژگي هاي آموزش‌،‌واحد هاي درسي‌، طول مدت تحصيل‌، جدول ها و عناوين درسي‌
ماده 2 : آموزش از راه دور در دوره ي پيش دانشگاهي با ويژگي هاي زير ارائه مي شود :
الف-آموزش با کاهش ساعات حضور در کلاس هاي درس حسب موضوع درس ها ب-آموزش در اين دوره مبتني بر نظام نيم سالي واحدي است و ارزش هر درس با تعداد واحد هاي آن درس سنجيده مي شود و قبولي يا عدم قبولي دانش آموز در يک درس به همان درس محدود است و‌ارتباطي به ساير درس‌ها ندارد .
ماده 3 : برنامه آموزشي در هر سال تحصيلي به صورت دو نيم سال و مدت هر نيم سال ( اجرا و برگزاري امتحانات ) 18 هفته خواهد بود .
ماده 4 : رشته هاي دوره پيش دانشگاهي مشتمل بر چهار رشته به شرح ذيل مي باشد : الف ـ علوم رياضي ب ـ علوم تجربي ج ـ علوم انساني د ـ هنر
ماده 5 : تعداد واحد‌هاي درسي دوره پيش‌دانشگاهي در هر رشته 24 واحد ، شامل 8 واحد درس هاي عمومي و 16 واحد درس هاي اختصاصي مي باشد .
ماده 6 : عنوان درس‌ها و تعداد واحد‌هاي هر درس در رشته‌هاي دوره پيش‌دانشگاهي بشرح جدول ضميمه است .
تبصره ـ واحد‌هاي آموزشي پيش‌دانشگاهي مي‌توانند درس‌هاي زير را در هر يک از دو نيم سال ارائه دهند . ـ درس هندسه تحليلي و جبر خطي يا درس رياضيات گسسته در رشته علوم رياضي ـ درس علوم اجتماعي يا درس فلسفه در رشته علوم انساني ـ درس تاريخ يا درس جغرافيا در رشته علوم انساني ـ درس آشنايي با رشته هاي مختلف هنري يا درس آشنايي با ميراث فرهنگي ايران ـ درس انسان ، فضا ، طراحي يا درس آشنايي با هنر و ادب فارسي در رشته هنر
فصل سوم : ـ ثبت نام ماده 7 ـ افرادي که داراي گواهي نامه پايان تحصيلات دوره سه ساله آموزش متوسطه هستند مي توانند با شرايط زير در دوره ي پيش‌دانشگاهي آموزش از راه دور ثبت نام نمايند :
الف ـ دسترسي نداشتن به واحد‌هاي آموزشي ، دوري راه يا نبود رشته تحصيلي در محل سکونت به تشخيص کميسيون خاص اداره‌ي آموزش و پرورش محل . ب ـ افرادي که به دليل وجود شرايط خاص به شرح زير ، امکان استفاده از آموزش هاي روزانه را ندارند :
1 ـ معلوليت جسمي : مدارک مربوط بايد به تأييد يکي از واحد هاي آموزشي استثنايي يا مديريت آموزش و پرورش استثنايي استان رسيده باشد .
2 ـ بيماري خاص و يا صعب العلاج : مدارک پزشکي مبتلايان بايد توسط کميسيون پزشکي منطقه تأييد شده باشد .
3 ـ تأهل : تصوير صفحات شناسنامه بايد توسط مدير مرکز آموزش از راه دور با اصل آن تطبيق و تأييد شده باشد .
4 ـ الزام به حمايت از خانواده : ملاک تشخيص افراد موضوع اين بند ، مجوز کميسيون خاص اداره ي آموزش و پرورش محل مي باشد که به صورت موردي ، صادر مي شود .
تبصره1-دانش‌آموزان موضوع اين ماده چنانچه بيش از 18 سال داشته باشند از معافيت تحصيلي نيز برخوردار خواهند بود . تبصره2-دانش‌آموزاني که شرايط تحصيل در مراکز پيش‌دانشگاهي روزانه را از دست داده اند و ساير افراد در صورت دارا بودن 19 سال تمام و بيشتر مي توانند در مرکز پيش‌دانشگاهي آموزش از راه دور ثبت نام کنند . ليکن با توجه به اينکه افراد ذکور موضوع اين تبصره از معافيت تحصيلي برخوردار نمي باشند بايد قبل از ثبت نام وضعيت خود را از نظر قانون نظام وظيفه عمومي مشخص نمايند . تبصره3- فارغ التحصيلان دي ماه دوره ي متوسطه و قبل از آن مي توانند از نيم سال دوم تحصيلي در مراکز آموزش پيش دانشگاهي از راه دور ادامه تحصيل دهند . تبصره4-دانش‌آموزان از نيم سال دوم مي‌توانند ضمن انتخاب درس هاي نيم سال دوم ، درس هاي مربوط به نيم سال اول را نيز انتخاب و در امتحانات جبراني نيم سال اول ( اسفند ماه ) اين درس ها شرکت نمايند .
مدارک ثبت نام ماده 8 : مدارک لازم براي ثبت نام در دوره‌ي پيش دانشگاهي به شرح زير است : الف ـ تصوير صفحه اول شناسنامه‌ي عکس دار که مطابقت آن با اصل به تأييد مسئول مربوطه رسيده باشد، بديهي است در صورت وجود تغييرات و اصلاحات در شناسنامه الصاق تصوير صفحه توضيحات و يا تصوير کارت ملي که با اصل آن مطابقت داشته باشد نيز ضروري است . ب ـ عکس به تعداد مورد نياز ج ـ گواهي موقت يا گواهي نامه پايان تحصيلات دوره سه ساله متوسطه د ـ کارنامه دوره ي سه ساله متوسطه ه ـ دانش‌آموزي که حداقل يک نيم سال در دوره ي پيش دانشگاهي تحصيل کرده باشد لازم است کارنامه دوره‌ي پيش‌دانشگاهي را ارائه دهد . و ـ اصل مدارک بر اساس ماده 7 اين آيين نامه ز ـ براي دانش آموزان پسر که از معافيت تحصيلي برخوردار نيستند ارائه تصوير مدارک معتبر در خصوص وضعيت نظام وظيفه ( کارت پايان خدمت ، کارت معافيت ، دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غيبت که تاريخ اعزام آن حداقل پايان نيم سال و بعد از آن باشد و ... ) که با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامي است. تبصره- ثبت نام اتباع خارجي و فرزندان آنان ، پناهندگان و رانده شدگان ديگر کشورها بر اساس دستور‌العملي خواهد بود که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ مي شود .
ماده 9 : ثبت نام و انتخاب واحد توسط دانش آموز يا ولي يا نماينده قانوني وي به صورت حضوري يا غير حضوري انجام مي گيرد .
ماده 10 : دانش آموز در هر نيم سال مي تواند 12 واحد درسي را انتخاب کند و بگذراند .
تبصره ـ در موارد خاص دانش آموز با نظر مشاور و تأييد شوراي مرکز مي تواند در هر نيم سال تا 24 واحد درسي را انتخاب کرده و بگذراند . دستور العمل اجرائي آن توسط مؤسسه آموزش از راه دور ابلاغ خواهد شد.
ماده 11 : ثبت نام و انتخاب واحد دانش آموزان در مراکز پيش دانشگاهي آموزش از راه دور حداکثر تا شروع هر نيم سال ادامه خواهد داشت .
تبصره ـ ثبت نام دانش آموزي که با عذر موجه نتوانسته باشد در زمان تعيين شده ثبت نام نمايد با صدور معرفي نامه توسط اداره آموزش و پرورش محل مجاز خواهد بود .

شرايط تحصيل دانش آموزان مشمول نظام وظيفه
ماده 12 : فارغ التحصيلان دوره متوسطه موضوع ماده 7 مجازند در مجموع با رعايت ساير ضوابط و شرايط حداکثر دو سال تحصيلي در مراکز آموزش پيش دانشگاهي روزانه ، بزرگسال و آموزش از راه دور تحصيل نمايند و از معافيت تحصيلي برخوردار شوند و ادامه تحصيل در سال هاي بعد بدون استفاده از معافيت تحصيلي در مراکز آموزش از راه دور غير دولتي بلا مانع است . تبصره ـ ساير افراد در صورت دارا بودن 19 سال و بيشتر مي توانند در مراکز آموزش از راه دور ثبت نام کنند . ليکن از معافيت تحصيلي برخوردار نخواهند بود .
ماده 13 : دانش آموز پسر از اول فروردين ماه سالي که در آن سال وارد سن 19 سالگي مي شود مشمول نظام شناخته مي شود .
ماده 14 : ملاک رسيدگي به وضع مشموليت دانش آموز تاريخ تولد مندرج در شناسنامه اوليه ي مي باشد و تغييرات بعدي ملاک عمل نخواهد بود ، ليکن براي دانش آموزي که شناسنامه اوليه وي به حکم دادگاه باطل شده باشد ، شناسنامه جديد ملاک قرار خواهد گرفت .
ماده 15 : معافيت تحصيلي صرفاً شامل دانش آموزاني مي شود که با استفاده از بند هاي الف و ب ماده 7 آئين نامه در اين قبيل مراکز تحصيل مي کنند .
ماده 16 : حداکثر سن براي دانش آموزان پسر که از معافيت تحصيلي استفاده مي کنند با رعايت ساير شرايط و ضوابط در اين واحد هاي آموزشي 24 سال تمام مي باشد . اين قبيل افراد چنانچه در طول نيم سال تحصيلي به سن 24 سال تمام برسند اجازه ثبت نام در آن نيم سال را ندارند و براي ساير دانش آموزان محدوديت حداکثر سن وجود ندارد .
ماده 17 : چنانچه دانش آموزي که از معافيت تحصيلي استفاده مي کند در موعد مقرر در مرکز آموزشي در هر نيم سال ثبت نام نکند ، مدير مرکز آموزشي موظف است برابر مقررات ترک تحصيل وي را به مراجع ذي ربط اعلام نمايد .
ماده 18 : ثبت نام و تحصيل دانش آموز مشمول که بيش از سه ماه متوالي ترک تحصيل يا غيبت غير موجه داشته است مجاز نيست و صرفاً در صورت رفع ممنوعيت قانوني از نظر نظام وظيفه عمومي ، ادامه تحصيل وي بلا مانع است .
تبصره 1 ـ دانش آموزي که دفترچه آماده به خدمت ( بدون مهر غيبت ) گرفته است چنانچه تاريخ اعزام مندرج در دفترچه وي حداقل تا پايان نيم سال باشد ، مي تواند با رعايت ساير شرايط در آن نيم سال ثبت نام و ادامه تحصيل دهد . تبصره 2 ـ شرکت در امتحانات داوطلب آزاد ( متفرقه ) از نظر مقررات نظام وظيفه عمومي ترک تحصيل تلقي مي شود .
ماده 19 : مدير مرکز پسرانه بايد مشخصات کليه دانش آموزان مشمول نظام وظيفه را که با استفاده از بند‌هاي الف و ب ماده 7 اين آيين نامه در اين مرکز به تحصيل اشتغال دارند بطور انفرادي و براي هر مشمول فقط يک با براي استفاده از معافيت تحصيلي برابر مقررات از طريق اداره ي آموزش و پرورش مربوط به حوزه‌ي نظام وظيفه محل اعلام کند ( اين موضوع شامل دانش آموزان داراي نقص عضو و استثنايي نيز مي‌شود ). تبصره ـ دانش آموز مشمولي که بدون ترک تحصيل و برابر مقررات دوره ي پيش دانشگاهي روزانه و يا دوره ي بزرگسال اين آيين نامه به مرکز پيش دانشگاهي آموزش از راه دور انتقال مي يابد در صورتي که اشتغال به تحصيل وي قبلاً به نظام وظيفه عمومي اعلام شده باشد نيازي به اخذ معافيت تحصيلي مجدد ندارد .
ماده 20 : مدير مرکز پيش دانشگاهي موظف است مراتب ترک تحصيل و فراغت از تحصيل دانش آموز مشمول مرکز را برابر مقررات از طريق اداره ي آموزش و پرورش متبوع به حوزه ي نظام وظيفه اعلام کند .
ماده 21 : دانش آموزان اتباع خارجي که برابر مقررات در دوره ي پيش دانشگاهي در مراکز آموزش از راه دور ايران تحصيل مي کنند مشمول قانون نظام وظيفه عمومي نخواهد بود . انتقال و ساير موارد ثبت نام :
ماده 22 : انتقال دانش آموز در طول نيم سال از يک مرکز آموزش پيش دانشگاهي روزانه ، بزرگسال و آمورش از راه دور به يکي ديگر از مراکز پيش دانشگاهي آموزش از راه دور با رعايت ساير شرايط و موافقت اداره ي آموزش و پرورش مقصد ، حداکثر تا يک ماه قبل از شروع امتحانات پاياني هر نيم سال بلامانع است. در اين صورت مدارک ، پرونده ي تحصيلي و نمرات مربوط به آزمون هاي طول نيم سال دانش آموز بايد پس از تأييد مرکز آموزشي مبدأ ( با امضاي مدير و مهر مرکز ) ، به موقع و قبل از شروع امتحانات پاياني به مرکز آموزشي مقصد ارسال شود . انتقال دانش آموز در محدوده يک منطقه آموزشي با هماهنگي مرکز آموزشي مبدأ و مقصد با رعايت مقررات در زمان هاي تعيين شده بلامانع است . تبصره ـ نمرات کليه درس هايي که دانش آموز در مرکز آموزش پيش دانشگاهي مبدأ گذرانده است ( اعم از قبولي و مردودي ) بايد در دفتر امتحانات مرکز آموزش پيش دانشگاهي مقصد در آن سال تحصيلي ثبت شود .
ماده 23 : نمرات کليه درس هاي کارنامه قبول شده دانش آموز دوره پيش دانشگاهي ( آخر کارنامه ) مرکز آموزش ازراه دور منتقل مي شود به عنوان نمره ي قبولي از وي پذيرفته مي شود .
ماده 24 : مدير مرکز پيش دانشگاهي آموزش از راه دور بايد کليه مدارک دانش آموزاني را که با کارنامه دوره پيش دانشگاهي ثبت نام کرده اند حداکثر تا دو هفته پس از شروع هر نيم سال به صورت مکتوب از محل تحصيل قبلي وي در خواست کند . مدير مرکز آموزشي مبدأ بلافاصله پس از وصول درخواست بايد کليه مدارک تحصيلي دانش آموز منتقل شده خود را برابر مقررات به مرکز آموزش از راه دور مقصد ارسال کند .
ماده 25 : چنانچه مدارک تحصيلي دانش آموز در موعد مقرر در مرکز آموزش پيش دانشگاهي آموزش ازراه دور مقصد کامل نشود و به تبع آن براي دانش آموز حقي ايجاد و يا حقي از وي تضييع شود ، مسئوليت ناشي از آن حسب مورد به عهده مديران واحد هاي آموزشي مبدأ يا مقصد خواهد بود .
ماده 26 : مدير مرکز آموزشي موظف است حداکثر تا يکماه پس از شروع هر نيم سال پرونده ي تحصيلي تمام دانش آموزان از جمله دانش آموزان جديد خود را مورد رسيدگي قرار دهد و در صورت مشاهده نقص پرونده در صدد رغع نقص برآيد و چنانچه دانش آموزي برخلافت مقررات ، ثبت نام يا در درس هايي قبول اعلام شده باشد ، نسبت به تعيين وضعيت استحقاقي وي اقدام کند . چنانچه بعد از موعد مذکور موارد نقص پرونده مشاهده شود لازم است پرونده ي دانش آموز مربوط ، برابر مقررات جهت اقدام بعدي به اداره‌ي آموزش و پرورش ذيربط ارسال شود .
ماده 27 : دفتر آمار دانش آموزان بايد حداکثر يک ‌ماه پس از شروع هر نيم سال تکميل و توسط مدير مرکز آموزشي و با نظارت اداره ي آموزش و پرورش مربوط برابر مقررات مسدود شود .
ماده 28 : متقاضيان ثبت نام و ادامه تحصيل در دوره‌ي پيش دانشگاهي آموزش از راه دور از سرکت در امتحان تغيير رشته معاف خواهند بود .
فصل چهارم : ضوابط سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
ماده 29 : ارزشيابي ، داوري و قضاوت در مورد آموخته ها و سنجش تغيير رفتار دانش آموز در جهت نيل به هدف‌هاي آموزشي و پرورشي است که از طريق سنجش و اندازه گيري حاصل مي شود . ارزشيابي بخش جدايي ناپذير فرايند ياددهي ـ يادگيري است و در موقعيت هاي مختلف و متعدد انجام مي گيرد .
ماده 30 : ارزشيابي از آموخته هاي دانش آموز در هر درس به سه صورت ورودي ، تکويني و پاياني و با اهداف مشخص شده ي زير به عمل مي آيد : الف ـ ارزشيابي ورودي ( آغازين ) : به منظور آگاهي از توانايي ها و آمادگي هاي قبلي دانش آموز براي شروع مناسب فرايند يادهي ـ يادگيري و جبران نارسايي ها و کاستي هاي احتمالي دانش آموز توسط معلمان انجام مي گيرد . ب ـ ارزشيابي تکويني ( مستمر ) : به منظور تقويت اعتماد به نفس ، تحکيم آموخته هاي دانش آموز آگاهي معلمان از نقاط قوت و وضعف درسي   

آیین نامه آموزشي دوره‌ي راهنمايي تحصيل آموزش از راه دور
 مقدمه : در اجراي مصوب هفتصد و دوازدهمین جلسه مورخ7/7/83 شوراي عالي آموزش و پرورش, آيين نامه آموزشي دوره راهنمايي تحصيلي آموزش از راه دور بدين شرح مي باشد :
فصل اول : كليات ماده 1 : دوره ي راهنمايي تحصيلي آموزش از راه دور به منظور ادامه تحصيل دانش آموزان واجد شرايط زير، بر اساس اهداف تعيين شده‌ي اين دوره و مطابق مواد اين آيين نامه در مراكز مجري آموزش از راه دور اجرا مي شود . الف) افرادي كه امكان ارائه آموزش هاي روزانه دوره‌ي راهنمايي تحصيلي به آنان وجود ندارد . ب ) افرادي كه شرايط تحصيل در دوره ي راهنمايي روزانه را از دست داده اند . ج ) افراد داراي شرايط خاص به شرحي که در اين آيين نامه خواهد آمد.
ماده 2 : دانش‌آموزان موضوع بندهاي الف و ج ماده 1 كه شرايط تحصيل در دوره ي راهنمائی تحصیلی روزانه را دارا باشند با رعايت مقررات مندرج در اين آيين نامه از امكان تحصيل رايگان در اين مراكز برخوردار مي باشند .
فصل دوم : ويژگي هاي آموزش , مواد درسي و طول مدت تحصيل
ماده3 : آموزش از راه دور در دوره‌ي راهنمايي تحصيلي با ويژگي هاي زير ارائه مي شود : الف) آموزش با كاهش ساعات حضور در كلاسهاي درس حسب موضوع درسها انجام مي شود. ب ) آموزش درسها به صورت سالي و دوره‌ي تابستاني برابر ضوابط مؤسسه آموزش از راه دور اجرا مي شود . ج ) ارزش هر درس مستقل مي باشد و قبولي يا مردودي در هر درس تأثيري بر ساير درس ها ندارد.
ماده 4 :محتوا و مواد درسي در اين دوره مطابق جدول مواد درسي دوره‌ي روزانه بوده و براي اخذگواهينامه‌ي پايان تحصيلات راهنمايي در مراكز آموزش از راه دور , دانش آموز بايد تمام مواد درسي اين دوره را با موفقيت بگذراند . (جدول مواد درسي پيوست مي باشد)
ماده5 : دانش آموز موظف است در هنگام ثبت نام هر دوره, پيش نياز درس ها را مطابق جدول مواد درسي پيوست رعايت كند . تبصره 1 : دانش آموز در آخرين سال تحصيلي يا دوره‌ي تابستاني ( سال تحصيلي يا دوره‌ي تابستاني كه مي تواند فارغ التحصيل شود ) مجاز است كليه‌ي درس هاي باقيمانده را بدون رعايت پيش نياز انتخاب كرده و بگذراند . تبصره2 : دانش آموز نمي تواند درس هايي را كه قبلاً نمره‌ي قبولي كسب كرده است مجدداً انتخاب نمايد.
ماده 6 :دانش آموز در هر سال تحصيلي مي تواند حداكثر (18 ) ماده درسي و در دوره تابستاني حداكثر (3) ماده درسي را با رعايت ساير ضوابط انتخاب كند . تبصره‌ي 1 : دانش آموز درآخرين دوره مي تواند حداكثر يک ماده‌ي درسي علاوه برمواد درسي انتخاب كند. تبصره‌ي 2 : در شرايط خاص انتخاب درسهاي بيشتر از حداكثر مواد درسي مجاز با مجوز كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل به صورت موردي انجام خواهد شد .
فصل سوم :مقررات ثبت نام: ماده 7 : ثبت نام و انتخاب مواد درسي توسط دانش آموز يا ولي يا نماينده‌ي قانوني وي به صورت حضوري يا غيرحضوري انجام مي گيرد .
ماده 8 : ثبت نام و انتخاب مواد درسي دانش آموزان در مراكز آموزش از راه دور حداكثر تا شروع دوره ادامه مي يابد . تبصره : ثبت‌نام پس از شروع هر دوره از افرادي كه عذر موجّه داشته‌اند با تشخيص و صدور معرّفي‌نامه توسّط اداره‌ي آموزش و پرورش محل مجاز خواهدبود. در اين صورت نحوه و ميزان استفاده دانش آموز از خدمات آموزشي مركز با توجه به شرايط و امكانـات به تشخيـص مدير مركز خـواهد بود .
ماده 9 : ثبت نام دانش آموزي كه ترك تحصيل داشته باشد با رعايت ساير شرايط بلامانع است .
ماده 10 :حداقل سن ثبت نام و تحصيل دانش‌آموزان در مراکز آموزش از راه دور 15 سال تمام است ليکن دانش‌آموزان موضوع ماده 1 چنانچه کمتر از 15 سال داشته باشند به شرح ذيل مي توانند با رعايت ساير مقررات و با درخواست ولي دانش آموز در اين مراكز ثبت نام نمايند . الف :عدم دسترسي به واحد آموزشي ، دوري راه‌ ( ملاک تشخيص افراد موضوع اين بند مجوز كميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل مي‌باشد كه به صورت موردي ، صادر مي‌شود ). ب: شرايط تحصيل در دوره راهنمايي تحصيلي روزانه را نداشته باشند ( ملاك تشخيص افراد موضوع اين بند تأييد مدير مركز آموزش از راه دور بر اساس مدارک تحصيلي ذينفع مي باشد) ج : افرادي که به دليل وجود شرايط خاص به شرح ذيل امکان استفاده از آموزشهاي روزانه را ندارند. 1- معلوليت جسمي‌: مدارك مربوط بايد به وسيله‌ي يکي از واحدهاي آموزشي استثنايي يا مديريت آموزش و پرورش استثنايي‌استان‌ تاييد شده باشد. 2- بيماري خاص و يا صعب العلاج‌: مدارك پزشكي مربوط توسط كميسيون پزشكي منطقه تاييد شده باشد. 3- تاهل‌: تصوير صفحات شناسنامه كه با اصل آن توسط‌ مدير مرکز مطابقت و تأييد شده باشد . 4- الزام به حمايت از خانواده : ( ملاک تشخيص افراد موضوع اين بند مجوز کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش محل مي باشد که به صورت موردي صادر ميشود). تبصره : ساير دانش‌آموزان در صورت دارا بودن 15 سال تمام و بيشتر مي‌توانند در مركز آموزش از راه دور ثبت نام نمايند و افراد 18 سال و بيشتر نيز ميتوانند بدون استفاده از معافيت تحصيلي در اين مراکز ثبت نام کنند.
ماده 11 : مدارك مورد نياز براي ثبت نام به شرح زيراست : 1 ) تصوير صفحه‌ي اول از شناسنامه كه با اصل آن مطابقت داشته باشد و در صورت وجود تغييرات و اصلاحات در شناسنامه تصوير صفحه‌ي توضيحات نيز ضروري است و لازم است شناسنامه‌ي دانش آموزي كه به سن 15 سال تمام رسيده است عكس دار باشد. 2 ) عكس به تعداد مورد نياز . 3 ) گواهي نامه‌ي پايان دوره‌ي ابتدايي يا گواهي موقت قبولي پایه پنجم ابتدائي براي دانش آموز پايه‌ي اول . 4 ) كارنامه‌ي سال يا سال هاي قبل دوره‌ي راهنمايي تحصيلي . 5 ) براي دانش آموز ذكور 18 سال و بيشتر ارائه تصوير مدارك معتبر در خصوص وضعيت نظام وظيفه ( كارت پايان خدمت يا معافيت از خدمت نظام وظيفه يا . . . ) كه با اصل آن مطابقت داشته باشد الزامي است . 6 ) دانش آموزان مشمول بند  ج ماده 10 لازم است اصل مدارك مربوط را به واحد آموزشي ارائه نمايند . 7 ) براي كساني كه حين خدمت نظام وظيفه هستند معرفي نامه همراه با موافقت يگان مربوط. ( در صورت توافق حوزه‌ي نظام وظيفه ) .
ماده 12 : اتباع خارجي و فرزندان آنها , پناهندگان و رانده شدگان ديگر كشورها براي ثبت نام در مراکز داخل کشور بايد مجوز اقامت معتبر , دفترچه‌ي پناهندگي و ساير مداركي كه توسط مراجع ذيربط تعيين مي شود را ارائه دهند .
شرايط تحصيل دانش آموزان مشمول نظام وظيفه : ماده 13 : دانش آموز پسر از اول فروردين ماه سالي كه در آن سال وارد سن 19 سالگي مي شود مشمول نظام وظيفه شناخته مي شود .
ماده 14:ملاك رسيدگي به وضع مشموليت دانش آموز تاريخ تولد مندرج در شناسنامه‌ي اوليه‌ي وي است و تغييرات بعدي ملاك عمل نخواهد بود ليكن براي دانش آموزي كه شناسنامه‌ي اوليه‌ي وي به حكم دادگاه باطل شده است شناسنامه‌ي جديد ملاك قرار خواهد گرفت .
ماده 15 : ثبت نام و تحصيل دانش آموز مشمول نظام وظيفه مجاز نيست و صرفاً در صورت رفع ممنوعيت قانوني ازنظر نظام وظيفه‌ي عمومي ادامه تحصيل وي بلامانع است . تبصره : دانش آموزي كه دفترچه‌ي آماده به خدمت ( بدون مهر غيبت ) گرفته است چنانچه تاريخ اعزام مندرج در دفترچه‌ي وي حداقل تا پايان سال يا دوره‌ي تابستاني باشد مي تواند با رعايت ساير شرايط در آن سال يا دوره‌ي تابستاني ثبت نام كند و ادامه تحصيل دهد .
ماده 16 : دانش آموزان اتباع خارجي كه برابر مقررات در مراکز آموزش از راه دور ايراني تحصيل مي كنند مشمول قانون وظيفه‌ي عمومي نمي باشند .
انتقال و ساير موارد ثبت نام : ماده 17 : انتقال دانش آموز در طول دوره از يك مركز به مركز آموزش از راه دور ديگر حداكثر تا يك ماه قبل از شروع امتحانات پاياني هر دوره با موافقت مبداء و مقصد بلامانع است در اين صـورت مـدارك , پرونده‌ي تحصـيـلي و نمـرات مربوط به آزمون هاي طول دوره دانش آموز بايد پس از تأييد مركز مبداء ( امضاي مدير و مهر مركز ) , به موقع و قبل از شروع امتحانات پاياني به مركز مقصد ارسال شود.
ماده 18 : نمرات كليه‌ي درس هاي كارنامه قبولي دانش آموز پايه اول يا دوم روزانه يا بزرگسال يا داوطلب آزاد كه به مركز آموزش از راه دور منتقل مي شود به عنوان نمره‌ي قبولي از وي پذيرفته مي شود .
ماده 19 :نمرات قبولي درس هاي آخرين كارنامه مردودي دانش آموز پايه اول يا دوم روزانه يا بزرگسال و داوطلبان آزاد در صورت انتقال به مركز آموزش از راه دور به عنوان نمره‌ي قبولي از آنان پذيرفته مي شود .
1- موضوع تسري مفاد ماده 19 آيين نامه به مردودين پايه سوم راهنمايي در هفتصد و سي و ششمين جلسه شوراي عالي به تاريخ 11/6/85
ماده 20 :دانش آموز مركز آموزش از راه دور متقاضي ورود به پايه هاي دوم يا سوم روزانه يا بزرگسال در صورتي كه كليه‌ي درس هاي پايه‌ي اول يا پايه هاي اول و دوم را برابر جدول درس هاي دوره‌ي روزانه يا بزرگسال قبل از آغاز هر سال تحصيلي با موفقيت گذرانيده باشد با رعايت شرط سني و ساير ضوابط مي تواند به دوره‌ي روزانه يا بزرگسال منتقل شود . اين قبيل افراد پس از انتقال موظفند كليه درس هاي پايه تحصيلي مربوط را انتخاب كنند و چنانچه برخي از درس هاي اين پايه را در مركز آموزش از راه دور گذرانيده باشند آن درس ها از آنان پذيرفته نمي شود .
ماده 21 : مدير مركز آموزشي بايد كليه‌ي مدارك دانش آموزي را كه با گواهي موقت ثبت نام كرده است حداكثر تا دو هفته پس از شروع دوره به صورت مكتوب از محل تحصيل قبلي درخواست كند . مدير واحد آموزشي مبداء بلافاصله پس از وصول درخواست بايد , كليه‌ي مدارك تحصيلي دانش آموز منتقل شده خود را برابر مقررات , به مركز آموزشي مقصد ارسال كند .
ماده 22 :چنانچه مدارك تحصيلي دانش آموز در موعد مقرر در مركز آموزش از راه دور مقصد كامل نشود و به تبع آن براي دانش آموز حقي ايجاد و يا حقي از وي تضييع شود مسئوليت ناشي ازآن حسب مورد به عهده مديران مراكزآموزشي مبداء و مقصد مي باشد .
ماده 23 : مدير مركز بايد در اولين فرصت , پرونده تحصيلي تمام دانش آموزان خود را مورد رسيدگي قرار دهد و در صورت مشاهده‌ي نقص پرونده حداكثر تا يك ماه پس از شروع هر دوره در صدد رفع نقص بر آيد و چنانچه دانش آموزي بر خلاف مقررات در درس هايي قبول اعلام شده باشد نسبت به تعيين وضعيت استحقاقي وي اقدام كند .ليكن چنانچه بعد از موعد مذكور موارد نقص پرونده مشاهده شود لازم است پرونده ي دانش آموزمربوط برابر مقررات جهت اقدام بعدي به اداره آموزش وپرورش ذيربط ارسال شود .
ماده 24 :دفتر آمار دانش آموزان حداكثر يك ماه پس از شروع هر دوره بايد تكميل و توسط مدير مركز وبا نظارت اداره آموزش و پرورش مربوطه برابر مقررات مسدود شود . فصل چهارم : ضوابط سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
ماده25: هدف: در آموزش راهنمايي تحصيلي , ارزشيابي از فعاليتهاي آموزشي و پرورشي از وظائف معلمان است كه به منظور كارايي و اثر بخشي مدارس و مشاركت فعال دانش آموزان در فرايند ياد دهي - ياد گيري جهت نيل به هدف هاي زير انجام مي پذيرد : 1- ارزيابي مستمر پيشرفت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان . 2- آگاه ساختن دانش آموزان از ميزان پيشرفت تحصيلي و تربيتي خود . 3- پرورش استعدادها و پرورش روحيه‌ي تلاش , ابتكار و رقابت هاي سالم در دانش آموزان . 4- حصول اطمينان از تحقق شرايط لازم به منظور ارتقاي دانش آموزان به پايه‌ي تحصيلي بالاتر . 5- به دست آوردن قسمتي از اطلاعات مورد نياز براي ارزشيابي از كيفيت و محتواي برنامه هاي آموزشي , روش ها و وسايل تدريس و كار مراكز . 6- تشخيص استعدادها و علائق دانش آموزان به منظور راهنمايي آنان در فعاليتهاي آينده.
كليات امتحانات : ماده 26 :امتحانات دوره سالانه مراكز آموزش از راه دور راهنمايي تحصيلي در دونوبت (نوبت اول ميان دوره ونوبت دوم در پايان دوره) برگزار مي شود , تبصره 1 : امتحان پاياني نوبت اول از مطالب تدريس شده همان نوبت و امتحان پاياني نوبت دوم از تمام محتواي كتاب درسي به عمل مي آيد . تبصره 2 : نمره‌ي امتحان هر درس در نوبت اول با احتساب ضريب يك و در نوبت دوم با ضريب دو در كارنامه درج مي شود
ماده 27 :امتحانات دوره‌ي تابستاني صرفاً در يك نوبت در دو هفته‌ي پاياني دوره برگزار مي شود و نمره‌ي امتحاني هر درس ميانگين نمره‌ي پاياني و نمره‌ي ارزشيابي مستمر خواهد بود .
ماده 28 : نمره‌ي امتحان هر درس در سال تحصيلي در هر نوبت ميانگين نمره‌ي امتحان پاياني و نمره‌ي ارزشيابي مستمر همان نوبت خواهد بودكه بر مبناي 20 مشخص مي شود . ضمناَ چنانچه نمره‌ي دانش آموزي پس از محاسبه‌ي ميانگين در هر يك از نوبت هاي امتحانات داخلي به صورت اعشاري باشد معلم مربوطه مي تواند با توجه به وضعيت درسي دانش آموز در كلاس به هر نحو كه صلاح مي داند نمره‌ي وي را سرراست كند . تبصره 1 : نمره‌ي ارزشيابي مستمر با توجه به ميزان مشاركت دانش آموز در فعاليت هاي ياد گيري از طريق بررسي تكاليف درسي , انجام پرسش هاي تدريجي , بررسي فعاليت هاي مرتبط با درس خارج از كلاس و نظاير آن تعيين مي شود .معلم موظف است حداكثر 10 روز قبل از برگزاري امتحانات هر نوبت يا امتحانات دوره‌ي تابستاني نمره‌ي ارزشيابي مستمر را به دفتر مركز تحويل دهد . ضمناً معلمان بايد نمره هاي ثبت شده در دفتر خصوصي را در صورت مرخصي يا انتقال از طريق مركز به معلم جديد تحويل دهند . تبصره 2 : در امتحانات نهايي به شرطي نمره‌ي ارزشيابي مستمر نوبت دوم مؤثر خواهد بود كه نمره‌ي امتحان پاياني كمتر از 7 نباشد . تبصره‌ 3 : دانش آموزي كه به علل موجه در طول دوره با مركز قطع ارتباط كند و در نتيجه فاقد نمره‌ي ارزشيابي مستمر باشد و ليكن در امتحانات پاياني نوبت هاي مذكور داراي نمره‌ي امتحاني است نمره‌ي امتحان پاياني وي عينآً به جاي نمره‌ي ارزشيابي مستمر منظور مي شود . تبصره 4 : نمره‌ي ارزشيابي مستمر دانش آموزي كه قبل از برگزاري امتحانات پاياني با رعايت مقررات از مركزي به مركز ديگر منتقل شود.